НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА. ЗМІСТ РЕФОРМИ



МОН України. Роз’яснення                                                                                                                        
Текст публікації

НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА. ЗМІСТ РЕФОРМИ

Нова українська школа – це ключова реформа Міністерства освіти і науки. Головна її мета створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й вміння застосовувати їх у житті.

НУШ це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами. Водночас батькам теж подобається відвідувати цю школу, адже тут панують співпраця та взаєморозуміння.

Реформа НУШ розрахована на роки, адже неможливо швидко змінити освітню традицію, що плекалася в Україні протягом десятків років. Протее, зміни вже розпочались, і Міністерство освіти і науки робить усе, аби вони були невідворотними.
Зокрема, у вересні 2017 року було ухвалено новий закон “Про освіту”, який регулює основні засади нової освітньої системи. На черзі – ухвалення нового закону “Про загальну середню освіту”, в якому буде більш детально розкрито зміни, та затвердження нового Державного стандарту початкової освіти.

Саме цей Стандарт у 2017/2018 навчальному році апробовують у 100 школах по всій Україні (по два перших класи). Уже зараз ці першокласники навчаються по-новому: опановують знання та навички через діяльність, а під час ранкового кола вчаться висловлювати свої думки і почуття та слухати інших.

З 2018/2019 навчального року по-новому вчитимуться всі першокласники України.
Новий Стандарт початкової освіти передбачає, що вчителі працюватимуть за іншими підходами, тому МОН спільно з громадською спілкою “Освіторія”, міжнародним фондом “Відродження” та студією онлайн-освіти EdEra вже розпочало навчання вчителів, які вчитимуть перші класи наступного року. Зараз триває підготовка тренерів з усіх областей України, які навчатимуть учителів, а також створюється онлайн-курс для підсилення очного навчання.

Основні засади реформи шкільної освіти викладено в Концепції Нової української школи. Там ви знайдете інформацію про цінності реформи (як-от, орієнтація на учня, педагогіка партнерства, справедливе фінансування тощо), основні компетенції та візію, яким має бути випускник НУШ. Коротко про це також можна прочитати нижче.
Також для інформування про перебіг реформи та її ключові позиції було створено сайт «Нова українська школа» у партнерстві з громадською організацією «Смарт освіта».

Що змінюється для учнів?

Ключова зміна для учнів стосується підходів до навчання та змісту освіти. І ми, у Міністерстві освіти і науки, переконані, що це головне. Адже мета НУШ – виховати інноватора та громадянина, який вміє ухвалювати відповідальні рішення та дотримується прав людини.
Замість запам’ятовування фактів та визначень понять, учні набуватимуть компетентностей. Це – динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність. Тобто формується ядро знань, на яке будуть накладатись уміння цими знаннями користуватися, цінності та навички, що знадобляться випускникам української школи в професійному та приватному житті.

Список компетентностей, яких набуватимуть учні, уже закріплено законом «Про освіту». Він складався з урахуванням «Рекомендації Європейського Парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя» (від 18.12.2006 р.):
  вільне володіння державною мовою;
  здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
  математична компетентність;
  компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
  інноваційність;
  екологічна компетентність;
  інформаційно-комунікаційна компетентність;
  навчання впродовж життя;
  громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;
  культурна компетентність;
  підприємливість та фінансова грамотність.

Також Державні стандарти можуть розширювати цей список. Спільними для всіх компетентностей є так звані наскрізні вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.

Щоб набувати компетентностей, школярі навчатимуться за діяльнісним підходом – тобто, частіше щось робитимуть, замість сидіння за партами і слухаючи вчителя. Також Концепція НУШ пропонує впроваджувати інтегроване та проектне навчання. Такий спосіб сприяє тому, що учні отримують цілісне уявлення про світ – адже вивчають явища з точки зору різних наук та вчаться вирішувати реальні проблеми за допомогою знань з різних дисциплін.

А ще реформа – це про освітнє середовище. І це, насамперед, не техніка чи меблі. Хоча завдяки децентралізації фінансування шкіл збільшилося і в багатьох навчальних закладах поступово оновлюється матеріально-технічна база.
Зміна освітнього середовища – це зміна ставлення до дитини: повага, увага до неї і прагнення знайти оптимальний спосіб для її ефективного навчання. Саме такою буде Нова українська школа.

Що змінюється для вчителів?

Учитель – це людина, на якій тримається реформа. Без неї чи нього будь-які зміни будуть неможливими, тому один з головних принципів НУШ умотивований вчитель. Це означає, що наша мета – сприяти його професійному та особистому зростанню, а також підвищувати його соціальний статус.
Щоб навчати по-новому, вчитель повинен отримати свободу дій – обирати навчальні матеріали, імпровізувати та експериментувати. Цю свободу дає новий закон «Про освіту».
Міністерство освіти і науки пропонуватиме типові навчальні програми, проте будь-який учитель чи авторська група зможуть їх доповнювати або створювати свої. Учитель тепер обмежений лише Державним стандартом. У цьому документі окреслено результати: що мають знати та вміти учні, закінчивши певний етап навчання. Натомість, як дійти до цих результатів, учитель визначатиме сам.

Учитель, який отримав свободу навчати, має отримати й свободу навчатися. І ця свобода теж передбачена реформою. Половину обов’язкових годин підвищення кваліфікації вчитель зможе проходити не в Інститутах післядипломної педагогічної освіти, а там, де обере сам. Є лише дві вимоги: за п’ять років підвищення кваліфікації має скласти 150 годин, і навчання має відбуватись щорічно.

Зараз Міністерство освіти і науки розробляє процедуру, за якою бюджетні кошти, що виділяються на підвищення кваліфікації вчителів, можна було спрямовувати громадським та приватним організаціям. А щоб вмотивувати вчителів ще й фінансово, міністерство запровадить сертифікацію. Це добровільна перевірка, проходження якої надасть учителям 20% надбавку до посадового окладу та звільнить від атестації.

Що змінюється для адміністрації шкіл?

НУШ – це відповідальна школа і ми переконані, що навчальні заклади повинні отримати більше свободи дій. Адже відповідальність та свобода йдуть рука об руку.
Тому закон “Про освіту” передбачає кадрову автономію. Тепер директор школи може самостійно призначати своїх заступників, приймати на роботу та звільняти педагогічних працівників.

Окрім того, керівники шкіл (як і вчителі) уже приймаються на роботу за строковим контрактом. Директор школи обирається за конкурсом. Одна людина зможе бути на цій посаді не більше двох термінів по 6 років (якщо особа призначається на цю посаду вперше, перший термін складатиме 2 роки). Опісля ця людина зможе обіймати інші посади в цій школі або ж брати участь у конкурсі директорів в іншій школі.

Що змінюється для батьків?

Один з принципів Нової української школи – партнерство, у тому числі між школою та батьками. Батьки можуть створювати свої органи громадського самоврядування, а отже, впливати на освітній та виховний процеси.
Відтепер батькам легше контролювати фінанси школи. Усі навчальні заклади, які отримують публічні кошти (це, наприклад, бюджетні кошти та благодійні внески), зобов’язані оприлюднювати свій кошторис та інформацію про витрати. І батьки тепер можуть здійснювати перерахування благодійних внесків цілеспрямовано на школу, а не збирати готівкові кошти, які дуже складно обліковувати.

Співпраця між усіма учасниками освітнього процесу – учителів, учнів, адміністрацій та батьків – наріжний камінь, який допоможе досягти всіх інших результатів. Адже тільки так можливо втілити головну мету: змінити освітнє середовище, впровадити навчання для життя. І врешті – зробити українську школу відкритою, цікавою та сучасною.

_______________________________________________


 ЗАКОНИ УКРАЇНИ
(ЗАГАЛЬНІ НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ У ГАЛУЗІ ОСВІТИ І КУЛЬТУРИ)
Про авторське право і суміжні права : Закон України від 9 січня 2007 року № 537-V (вводиться в дію Постановою Верховної Ради України від 23.12.93 № 3793-12) http://library.kr.ua/zakon/zakavtprav.html
Про бібліотеки і бібліотечну справу : Закон України від 27 січня 1995 року № 32/95-ВР http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/32/95-%D0%B2%D1%80
Про вивезення, ввезення та повернення культурних цінностей : Закон України від 21 вересня 1999 року N 1068-XIV http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1068-14
Про внесення змін до Закону України "Про бібліотеки і бібліотечну справу" : Закон України від 16 березня 2000 року N 1561-III http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1561-14
Про внесення змін до Закону України "Про бібліотеки і бібліотечну справу" : Закон України від 21 травня 2009 року N 1388-VI http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1388-17
Про загальну середню освіту : Закон України від 13 травня 1999 року № 651-XIV http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/651-14
Про інформацію : Закон України від 2 жовтня 1992 року N 2657-XII http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2657-12
Про культуру : Закон України від 14 грудня 2010 року № 2778-VI http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2778-17
Про обов'язковий примірник документів : Закон України від 9 квітня 1999 року № 595-ХІУ http://pressa-kh.gov.ua/assets/files/zakon/Zakon-prum.dok.pdf
Про освіту : Закон України від 23 травня 1991 року № 1060-XII451 http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1060-12
Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки : Закон України від 9 січня 2007 року № 537-V http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/537-16
УКАЗИ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
(ЗАГАЛЬНІ НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ У ГАЛУЗІ ОСВІТИ І КУЛЬТУРИ)
Про встановлення Всеукраїнського дня бібліотек : Указ Президента України від 14 травня 1998 року N 471/98 http://library.kr.ua/zakon/denbib.html
Про заходи щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді : Указ Президента України від 12.06.2015 р. № 334 http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/334/2015/print1397072745075808
Про заходи щодо розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет та забезпечення широкого доступу до цієї мережі в Україні : Указ Президента України від 31 липня 2000 року N 928/2000 http://library.kr.ua/zakon/ukprinternet.html
Про Національну доктрину розвитку освіти : Указ Президента України від 17 квітня 2002 року N 347/2002 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/347/2002
Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013 http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
Про невідкладні заходи щодо розвитку бібліотек України : Указ Президента України від 22 березня 2000 року N 490 http://library.kr.ua/zakon/nakazprez.html
ПОСТАНОВИ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
(ЗАГАЛЬНІ НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ У ГАЛУЗІ ОСВІТИ І КУЛЬТУРИ)
Про запровадження мораторію на виселення редакцій друкованих засобів масової інформації, закладів культури, у тому числі бібліотек, видавництв, книгарень, підприємств книгорозповсюдження : Постанова ВР України від 16 січня 2009 р. № 901-УІ http://www.dnpb.gov.ua/datas/upload/files/437654669.pdf
ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
(ЗАГАЛЬНІ НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ У ГАЛУЗІ ОСВІТИ І КУЛЬТУРИ)
Мінімальні соціальні нормативи забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ від 30.09.2009 N 1061 (1061-2009-п) : Постанова КМ України від 30 травня 1997 р. № 510 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/510-97-%EF
Положення про державний реєстр національного культурного надбання : Постановa КМ України від 12 серпня 1992 р. № 466 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/466-92-%D0%BF
Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 28 липня 2003 р. № 1180 і від 27 серпня 2010 р. № 796 та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 19 травня 1999 р. № 855 : Постанова КМ України від 7 листопада 2012 року № 1056 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1056-2012-%D0%BF
Про внесення зміни до переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами культури, заснованими на державній та комунальній формі власності : Постанова КМ України від 5 грудня 2012 року № 1131 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1131-2012-%D0%BF
Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2009 р. № 1073 : [Про підвищення заробітної плати працівникам бібліотек] : Постанова КМ України від 25 березня 2014 р. № 89 http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/89-2014-%D0%BF
Про доповнення постанови Кабінету Міністрів України від 22 січня 2005 р. № 84 : Постанова КМ України від 30 вересня 2009 року № 1062 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1062-2009-%D0%BF
Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися бюджетними науковими установами : Постанова КМ України від 28 липня 2003 року № 1180 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1180-2003-%D0%BF
Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами культури, заснованими на державній та комунальній формі власності (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ від 05.12.2012 N 1131 (1131-2012-п) : Постанова КМ України від 12 грудня 2011 р. N 1271 http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1271-2011-%D0%BF
Про затвердження Положення про Державний реєстр національного культурного надбання : Постанова КМ України від 12 серпня 1992 р. N 466 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/466-92-%D0%BF
Про затвердження Порядку виплати доплати за вислугу років працівникам державних і комунальних бібліотек (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ України від 09.04.2005 № 267 (267-2005-п) : Постанова КМ України від 22 січня 2005 року № 84 http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/84-2005-%D0%BF
Про затвердження Порядку формування базової мережі закладів культури : Постанова КМ України від 24 жовтня 2012 року № 984 http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/984-2012-%D0%BF
Про підвищення заробітної плати працівникам бібліотек (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ від 25.03.2014 N 89 (89-2014-п) : Постанова КМ України від 30 вересня 2009 р. N 1073 http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1073-2009-%D0%BF
Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери : Постанова КМ України від 11.01.2012 р. № 10 http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/10-2012-%D0%BF
Про Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади : Постанова КМ України від 4 січня 2002 р. № 3 http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/3-2002-%D0%BF
РОЗПОРЯДЖЕННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
(ЗАГАЛЬНІ НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ У ГАЛУЗІ ОСВІТИ І КУЛЬТУРИ)
Про затвердження плану заходів з виконання завдань, передбачених Законом України "Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки" {із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ від 13.05.2009 N 512-р (512-2009-р)} : Розпорядження КМ України від 15 серпня 2007 року № 653-р http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/653-2007-%D1%80
Про схвалення методичних рекомендацій щодо складення регіональних планів створення освітніх округів та модернізації мережі професійно-технічних, загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі шкіл-інтернатів : Розпорядження КМ України від 5 вересня 2012 року № 675-р http://document.ua/pro-shvalennja-metodichnih-rekomendacii-shodo-skladennja-reg-doc112801.html
Джерела:
http://mincult.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=244979691&cat_id=99798 (Міністерство культури України)
http://www.dnpb.gov.ua/methodological/official_documents/ (Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського НАПН України)

Немає коментарів:

Дописати коментар